landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Schade door stormweer

Op dinsdag 9 juli 2024 kreeg Roosdaal, en bij uitbreiding heel Vlaanderen, storm- en rukwinden, hagel en hevige regenval over zich heen. Heb je schade geleden door het stormweer van 9 juli, dan kan je hiervan melding maken bij het Vlaams Rampenfonds! Deze melding dient binnen de 60 dagen na het noodweer te worden ingestuurd, dit kan dus tot en met 7 september 2024. Op basis van die meldingen wordt eerst geëvalueerd of het schadelijk noodweer in Roosdaal kan erkend worden als ramp. Deze melding is nog geen aanvraag. Indien de geleden schade aan de voorwaarden voldoet, kan je daarna een aanvraag indienen om een gedeeltelijke schadevergoeding te verkrijgen.

Meer info over de procedure en voorwaarden: www.vlaanderen.be/natuur-milieu-en-klimaat/schadevergoeding-vlaams-rampenfonds-aanvragen

Verkeersbord werken

In de periode 12-14/08/2024 worden er markeringen aangebracht op het kruispunt Profetenstraat x Lostraat x Kleine Lostraat.

Het kruispunt wordt volledig afgesloten. Doorgaand verkeer is niet mogelijk.

  • de werken duren 1 a 2 dagen en worden uitgevoerd behoudens goede weersomstandigheden.
  • het verkeer wordt omgeleid
    • voor doorgaand verkeer Ledeberg-Strijtem: via de Korte Kamstraat (het eenrichtingsverkeer wordt er tijdelijk opgeheven)
    • voor doorgaand verkeer in de Profetenstraat: via Kattemstraat, Hoogstraat, Ledebergstraat/Ledebergdries, Lombeekstraat
    • voor bewoners van de Kleine Lostraat: via de Pinijzekets
  • bekijk het signalisatieplan
  • De Lijn voorziet een aangepaste dienstregeling

Betrokken bewoners krijgen een infobrief van de aannemer in de bus. Bekijk hier het bedelingsplan.

De Puttenberg in Roosdaal blijft afgesloten tem 13/09/2024.

Doorgaand verkeer blijft omrijden via de Gasthuisstraat, Pamelse Klei, Dokter Roosensstraat, Ledebergdries, Ledebergstraat.

T.e.m. 04/08/2024 kunnen voetgangers en fietsers (afstappen) door via een gangpad (huidige situatie dd 09/07/2024).

Van 05/08 tem 13/09/2024 worden herstellingswerken uitgevoerd en wordt de Puttenberg o.w.v. de veiligheid afgesloten voor alle weggebruikers (ook voor voetgangers en fietsers).

Voetgangers kunnen wel gebruik maken van de trappen van en naar de Hoogstraat (trapverbinding Kaaitvaartstraat/Puttenberg met Hoogstraat).

In augustus 2024 worden op verschillende locaties in Roosdaal asfalteringswerken uitgevoerd (afschrapen oude asfalt en nieuwe asfalt aanbrengen).

  • bewoners krijgen een infobrief in de brievenbus van de aannemer
  • de hinder is beperkt tot 1 of 2 dagen per locatie
  • lokaal worden er omleggingen voor het verkeer ingericht
  • hieronder vind je een overzicht
  • voor meer specifieke inlichtingen kunt u zich richten tot:
    • de aannemer Van Robays: 09 388 70 55
    • lokaal bestuur Roosdaal : 054 89 13 00

Overzicht, data onder voorbehoud van weersomstandigheden:

  • 19/08/2024 - Jozef De schepperstraat
    • wegvak tussen de kruispunten met de Groenenboomgaard (exclusief kruispunten)
    • omleiding via Groenenboomgaard
    • bekijk het signalisatieplan
  • 19/08/2024 - Monnikveldstraat
    • wegvak tussen de grens met Liedekerke en Monnikveldstraat 4 (thv kruispunt met Abeelstraat) (exclusief kruispunten)
    • omleiding via Abeelstraat en Monniksbosstraat
    • bekijk het signalisatieplan
  • 19-20/08/2024 - Brusselstraat
    • wegnemen verkeersdrempel kruispunt Brusselstraat x Kwinkeleer (kruispunt afgesloten)
    • + herasfaltering te Brusselstraat 59 (gedeelte rijbaan)
    • omleiding doorgaand verkeer Brusselstraat: in beide rijrichtingen via Keerstraat, Kriebrugstraat, Pamelsestraat (Liedekerke), Holstraat (Liedekerke), Kaaitvaartstraat en Gasthuisstraat
    • omleiding doorgaand verkeer Kwinkeleer in beide rijrichtingen via Kwinkeleer en Gasthuisstraat
    • bekijk het signalisatieplan 1
    • bekijk het signalisatieplan 2
    • gewijzigde dienstregeling De Lijn
  • 20/08/2024 - Kleistraat
    • wegvak tussen het kruispunt met De Klei (Ternat) en het kruispunt met de Stampmolenstraat (exclusief kruispunten)
    • omleiding via Stampmolenstraat, Ijzerenkruisstraat en Kleistraat
    • bekijk het signalisatieplan
  •  20-21/08/2024 - Pamelse Klei
    • wegnemen verkeersdrempel kruispunt Pamelse Klei x Rik van Saenestraat
    • omleiding via via Gasthuisstraat, Molenstraat en Dokter Roosensstraat/Jozef De Schepperstraat
    • bekijk het signalisatieplan
    • gewijzigde dienstregeling De Lijn
  • 21/08/2024 - Dokter Roosensstraat
    • wegvak tussen Dokter Roosensstraat 20 en het kruispunt met de Pamelse Klei (exclusief kruispunt)
    • omleiding via Ledebergdries, Lombeekstraat, Omer De Vidtslaan, Jozef De Schepperstraat, Groenenboomgaard, Jozef De Schepperstraat
    • bekijk het signalisatieplan
    • gewijzigde dienstregeling De Lijn
  • 21/08/2024 - Profetenstraat
    • wegvak tussen de huisnummers 57 en 63 (inclusief kruispunt met Stekelbees)
    • omleiding via Hoogstraat, Ledebergstraat, Ledebergdries en Lombeekstraat
    • bekijk het signalisatieplan
  • 21-22/08/2024 - Poelkbeekstraat
    • wegnemen verkeersdrempel t.h.v. huisnummer 29-30
    • omleiding via via Steenmeersstraat
    • bekijk het signalisatieplan
    • gewijzigde dienstregeling De Lijn
  • 22/08/2024 - Tombergstraat
    • wegvak tussen Tombergstraat 6 en het kruispunt met de Ninoofsesteenweg (N8) (exclusief kruispunt)
    • omleiding via Berchemstraat, Poelkveldstraat, Poelkstraat, Weggevoerdenstraat en Ninoofsesteenweg (N8)
    • bekijk het signalisatieplan 1
    • bekijk het signalisatieplan 2
  • 22-23/08/2024 - Kerkstraat
    • wegnemen verkeersdrempel t.h.v. huisnummer 32-34
    • omleiding via Weverstraat, Lostraat, Nieuwbaan, Broekstraat, Donkerstraat, Knoddelstraat, Kerkplein
    • bekijk het signalisatieplan
    • opgelet: van 26 tot 28/08/2024 is de Kerkstraat eveneens afgesloten voor nutswerken t.h.v. Kerkstraat 38 - zelfde omleiding
    • gewijzigde dienstregeling De Lijn
  • 22-23/08/2024 - Lostraat
    • wegnemen verkeerdrempel Lostraat t.h.v. kruispunt met Rombautstraat (kruispunt afgesloten)
    • omleiding voor doorgaand verkeer op de Lostraat via Weverstraat/Kloosterstraat (opgelet eenrichting Kloosterstraat), Reusestraat, Abeelstraat, Herststraat
    • bekijk het signalisatieplan
    • gewijzigde dienstregeling De Lijn
  • 23/08/2024 - Korte Kamstraat
    • wegvak tussen het kruispunt met de Lostraat en het kruispunt met de Profetenstraat (exclusief kruispunten)
    • omleiding via Herststraat, Abeelstraat, Kattemstraat, Profetenstraat
    • bekijk het signalisatieplan

  • najaar 2024 - Kapellestraat + verlengde Groenenboomgaard
    • wegvak tussen het kruispunt met de Lombeekstraat en het kruispunt met de Groenenboomgaard (inclusief kruispunt met de Groenenboomgaard, exclusief kruispunt met de Lombeekstraat)
    • + Groenenboomgaard – wegvak tussen het kruispunt met de Kapellestraat en het kruispunt met de Tenzuivenestraat (inclusief kruispunt met de Kapellestraat, exclusief kruispunt met de Tenzuivenestraat)
    • omleiding via Jozef De Schepperstraat, Omer De Vidtslaan en Lombeekstraat
  • datum nog te bepalen - Nieuwbaan
    • wegvak tussen Nieuwbaan 17 en het kruispunt met de Lostraat (exclusief kruispunt)
    • omleiding via Broekstraat, Generaal de Fariaustraat, Rombautstraat en Lostraat
    • bekijk het signalisatieplan
    • gewijzigde dienstregeling De Lijn

 

Groot Gelijk

Deze zomer blijft onze boodschap: Groot Gelijk dat je nuchter rijdt! Dat doe je het beste alcoholvrij vanaf het eerste drankje, zo geniet je als nuchtere chauffeur zonder zorgen van alle leuke zomeravonden. Steeds meer en meer Vlamingen kiezen om helemaal geen alcohol te drinken als ze nog moeten rijden, we roepen dus alle chauffeurs om deel te worden van die groep.

 
Spuiten markering

In juni 2024 werkt een markeringsfirma in Roosdaal.

De bestaande wegmarkeringen krijgen een nieuwe laag.
De verfwerken hebben een beperkte droogtijd. Lokaal is er tijdelijk verkeershinder mogelijk.

Merk je als bestuurder dat er werken bezig zijn? Matig je snelheid. Blijf hoffelijk en rijd voorzichtig.

De Dendervallei is gevoelig voor overstromingen en droogte. Hierdoor krijgen Geraardsbergen, Ninove, Roosdaal, Liedekerke, Denderleeuw, Affligem, Aalst, Lebbeke en Dendermonde te maken met wateroverlast en watertekort. Dat komt door het typische reliëf, maar ook door de toegenomen bebouwing en de klimaatverandering. Dat zal in de toekomst niet anders zijn, tenzij we nu actie ondernemen.

De Vlaamse Waterweg nv, het Departement Omgeving en de Provincie Oost-Vlaanderen bundelden daarom de krachten voor de opmaak van een Strategisch Plan met bijhorend gebiedsprogramma. Dit gebiedsprogramma bevat acties en projecten die focussen op het beschermen van toekomstgerichte
locaties, het herstellen van de vallei en ruimte maken voor het overstromende water.

Resultaat van een intensief participatief proces

Het Strategisch Plan is het resultaat van een intensief participatief proces met alle actoren in de Dendervallei. De voorbije jaren werd samengewerkt met steden en gemeenten, waterbeheerders, middenveldorganisaties, beleidsmakers en inwoners van de Dendervallei.

  • In het najaar van 2023 was er een laatste publieke informatieronde. Op infomarkten en buurtspecifieke infosessies kregen inwoners meer informatie over de resulaten van verschillende onderzoeken en de manier waarop de alternatieven ten opzichte van elkaar werden afgewogen. Dit verliep samen met een uitgebreide overlegronde met alle betrokken besturen.
  • Er werd ook een Strategisch MER uitgevoerd. Dat is een procedure waarbij de milieueffecten van een voorgenomen activiteit, plan, programma of project systematisch in kaart worden gebracht en beoordeeld. Een S-MER zorgt ervoor dat er goed onderbouwde keuzes kunnen gemaakt worden om tot een definitief actieprogramma te komen. Tussen 22 december 2023 en 5 april 2024 werd het ontwerp Strategisch MER (S-MER) door de Vlaamse Waterweg nv voorgelegd aan de adviesinstanties voor formeel advies. Ook het publiek kreeg de kans om het S-MER in te kijken en feedback te geven tussen 22 januari 2024 en 22 maart 2024. De opmerkingen werden verwerkt in een definitieve versie. Er werd ook een verklaring over de
    Milieueffectenrapportage en hoe de effecten te monitoren opgemaakt door De Vlaamse Waterweg nv. Vervolgens heeft het Team Omgevingseffecten de kwaliteit van het definitieve S-MER beoordeeld en getoetst aan de richtlijnen die zij hebben opgesteld. Hun kwaliteitsbeoordeling van het S-MER werd ontvangen op 26 april 2024.
  • De adviezen en inspraak uit beide feedbackrondes én de manier waarop er rekening mee is gehouden, werden gebundeld in een Adviesnota.
  • Rekening houdend met de verschillende adviezen en inspraak is het Strategisch Plan verder vormgegeven en is er een Uitvoeringsprogramma voor de eerste fase 2024-2026 uitgewerkt.

Het Strategisch Plan, met bijhorde onderzoeksdocumenten inclusief het Strategisch MER, is te raadplegen via ruimtevoorwater.be/documenten

Vlaamse overheid en Provincie Oost-Vlaanderen geven startschot voor uitrol van eerste reeks acties en projecten

Op 31 mei 2024 keurden de Vlaamse Regering en de Provincie Oost-Vlaanderen het Strategisch Plan goed. De acties en projecten uit het plan zullen stap voor stap worden uitgevoerd. De totale uitvoering zal een 20-tal jaar in beslag nemen en volgens een eerste schatting 130 miljoen euro kosten. Een eerste maatregelenpakket zal al tussen 2024 en 2026 uitgevoerd worden. De belangrijkste knelpunten worden hiermee aangepakt. De Vlaamse Regering, Provincie en gemeenten maakten hiervoor bijna 22 miljoen euro vrij.

Het Strategisch Plan bouwt voort op de vernieuwing van de stuwen op de Dender en de geplande opwaardering van de rivier voor schepen tot 1350 ton tussen Aalst en Dendermonde. Samen met die realisaties moet het zorgen voor een veerkrachtiger Dendervallei.

Alles weten over de maatregelen die het Strategisch Plan omvat? Je leest meer info op www.ruimtevoorwater.be.

Heb je (ver)bouwplannen?

Een van de maatregelen uit het Strategisch Plan is zoveel mogelijk overstromingsruimte behouden.
Het is dan ook belangrijk dat iedere eigenaar of gebruiker van percelen gelegen binnen het overstromingsgebied van de Dender zich bewust is van de mogelijke impact hiervan. Het Strategisch Plan doet immers ook uitspraken over de (bouw)mogelijkheden op deze percelen.

Plan je een aanvraag voor een omgevingsvergunning binnen het natuurlijk overstromingsgebied van de Dender? Neem dan voor indiening van jouw dossier al contact op met de dienst Omgevingsvergunningen van de gemeente.

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) heeft het Gemeentelijk Investerings Project (GIP) voor het wegenis- en rioleringsproject Gasthuisstraat en Molenveldstraat opgedragen op het GIP 2024 Deel 1. 

Op 8 mei en 13 mei 2024 werd een participatieavond georganiseerd voor de betrokken bewoners. De presentaties van deze avonden vindt u hieronder:

 

 

Pagina 1 van 28