- Waarom een zacht mobititeitsplan?
- Wat is een zacht mobiliteitsplan?
- Hoe komt het zacht mobiliteitsplan tot stand?
- De tijdlijn naar een zacht mobiliteitsplan
- Heb je vragen?
Waarom een zacht mobiliteitsplan?
Mobiliteit evolueert. De mobiliteit van vandaag is niet dezelfde als die van tien jaar geleden. We verplaatsen ons anders, meer, verder, … Roosdaal heeft een (ver)oud(erd) mobiliteitsplan en dus wordt er bewust gekozen voor een nieuw mobiliteitsplan.
(Lees meer over het oude mobiliteitsplan via www.roosdaal.be/mobiliteitsplan)
Bij de verkiezingen van 2018 namen alle (!) Roosdaalse politieke partijen in hun programma terecht punten op in verband met de veiligheid en het comfort van voetgangers en fietsers. Daarom kiest de gemeente Roosdaal voor de opmaak van een wandel- en fietsbeleidsplan met als doel een duidelijke visie voorop te stellen en (vooral) dit te vertalen in concrete acties of projecten op het terrein met als achterliggend doel de ‘actieve’ weggebruiker (‘stapper, trapper’) in Roosdaal te stimuleren. Dit alles op korte en lange termijn met de ambitie om polen in de gemeente (dorpscentra, gemeentehuis, koetshuis, sport- en cultuurcentra, scholen, mobipunten, …) te verbinden via veilige trajecten te voet (Stappers), met de fiets (Trappers), het Openbaar vervoer en de wagen (Personenvervoer). Het STOP-principe zal hierbij centraal staan. Roosdaal benoemt dit wandel- en fietsbeleidsplan voortaan als “zacht mobiliteitsplan”. In 2019 werd onderzocht (marktverkenning) hoe hieraan het beste vorm kon gegeven worden.
In 2020 werd mobiliteitsbureau A2Bmobility aangesteld voor de opmaak van dit zacht mobiliteitsplan Roosdaal (zmr). Verschillende fasen, waarin o.a. burgerparticipatie, een focusgroep, … moeten na een doorlooptijd van 1 tot 2 jaar resulteren in het zacht mobiliteitsplan Roosdaal (zmr) met een duidelijke vooropgestelde visie en een vertaling in concrete acties of projecten op het terrein (prioriteitenlijst) met als achterliggend doel de ‘actieve’ weggebruiker (‘stapper, trapper’) in Roosdaal te stimuleren.
Wat is een zacht mobititeitsplan?
Een zacht mobiliteitsplan is een wandel- en fietsbeleidsactieplan waarbij ook de andere weggebruikers niet uit het oog verloren worden. Dit mobiliteitsplan wordt opgemaakt samen met burgers, verenigingen, scholen, bedrijven, experten, de politie en de gemeente. Het eindresultaat is een mobiliteitsplan met visie, gericht op veilige verbindingen in de gemeente, met een focus op stappers en fietsers. Het plan bepaalt de acties voor de komende jaren en vormt de basis voor het Roosdaalse mobiliteitsbeleid.
Hoe komt het zacht mobiliteitsplan tot stand?
Het zacht mobiliteitsplan wordt opgemaakt in verschillende stappen:
- Verkenningsfase
In deze fase wordt vooral informatie verzameld. Op het eerste zicht lijkt er niet veel te gebeuren maar deze stap is ontzettend belangrijk als voorbereiding op de volgende stappen. Het is dus goed om er voldoende tijd voor te nemen. Het is de fundering voor de volgende stappen. Het verzamelen van informatie gaat heel breed: participatieavonden met burgers, een enquete, bevraging van scholen, analyseren van cijfers (verkeershoeveelheden, snelheid, weggebruikers, ongevallen), meldingen en bezorgdheden van burgers uit het verleden, meenemen van de reeds bestaande plannen en (wegen)projecten, enzovoort … Het resultaat van deze fase is een verkenningsnota die gevalideerd wordt door de projectstuurgroep.
-
Uitwerkingsfase
In de uitwerkingsfase wordt een eerste visie en beleidsplan opgesteld. Hiervoor wordt een focusgroep samengesteld met vertegenwoordigers van verschillende verenigingen, organisaties en instanties uit Roosdaal (welzijnsraad, scholen, middenstand, politie, sport-en cultuur, ruitervereniging, …)
Er wordt daarnaast hard gewerkt achter de schermen: de gewenste situatie wordt verder uitgewerkt en er wordt een lijst gemaakt van alle projecten die hiervoor nodig zijn. Deze oefening vormt de basis voor het finale beleids- en actieplan van de volgende fase. De beleidsvisie, het gewenste netwerk, de doelstellingen en stimuleringsmaatregelen worden besproken en de basis wordt gelegd voor de latere prioritering. Alle informatie wordt verzameld in de uitwerkingsnota.
-
Beleids- en actieplan
De focusgroep wordt opnieuw samengeroepen om een prioriteringsoefening te maken. De gemeente schat de projecten in op vlak van impact, budget en tijdsframe. Het doel is om te komen tot een realistische lijst van projecten en quick wins die door de lopende legislatuur kunnen uitgevoerd worden. Projecten met een langere doorlooptijd worden eveneens geprioriteerd, zodat ze voorbereid kunnen worden voor een latere legislatuur. De consistentie van routes wordt zorgvuldig bewaakt. Naast infrastructuurprojecten bevat het beleidsplan ook maatregelen voor handhaving, reglementering en campagnes en stimuleringsmaatregelen. Ook de evaluatiemethode en momenten voor het bereiken van de doelstellingen worden vastgelegd. Vervolgens worden de prioriteiten finaal bepaald en het beleids- en actieplan opgemaakt waarin de acties en projecten worden geformaliseerd. Dit plan bevat eveneens een samenvatting van de eerder afgewerkte verkennings- en uitwerkingsnota’s.
Het finale plan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De tijdlijn naar het zacht mobititeitsplan
Update 03/12/2020 - Uitwerkingsfase
Tijdens de eerste vergadering focusgroep scholen werd besloten in vier werkgroepen (per kern) verder te werken. Twee vergaderingen gaan door in december '20. De twee andere in januari '21.
Update 26/10/2020 - Uitwerkingsfase
Naast de focusgroep adviesraden wordt ook een focusgroep scholen opgericht.
- Focusgroep scholen vergadering 1 op 18/11/2020
- Focusgroep adviesraden vergadering 2 op 04/11/2020
- Focusgroep adviesraden vergadering 1 op 06/10/2020
Update 01/10/2020 - Uitwerkingsfase
We sluiten de verkenningsfase af en starten met de uitwerkingsfase.
In september keurde het college van burgemeester en schepenen en ook de projectstuurgroep (PSG) de verkenningsnota goed, inclusief de daarin opgenomen doelstellingen. De verkenningsnota is een intern werkdocument waar verder op gebouwd wordt door de focusgroepen (FG).
Begin oktober start de FG adviesraden met een vertegenwoordiger van de verschillende raden (middenstandsraad, jeugdraad, gecoro, seniorenraad, welzijnsraad, sportraad, milieuraad, cultuurraad). Begin 2021 volgt een FG scholen. Ook de politieke fracties uit de gemeenteraad volgen de vergaderingen van de FG (waarnemend).
Eind september gaf Octopusplan aan de gemeente, de wijkpolitie en de Roosdaalse scholen duiding over de mogeljkheid tot screening van de schoolomgeving. De gemeente zal budget vrijmaken voor zo een schoolscreening en neemt dit mee in de opmaak van het ZMR.
Update 14/09/2020 - Verkenningsfase
Sinds augustus wordt er hard gewerkt aan de organisatie van de projectstuurgroep (PSG) en focusgroep(en) (FG) waar we eind september en begin oktober mee van start gaan.
We publiceren ook de resultaten van de enquête: Zacht Mobiliteitsplan Roosdaal Resultaten enquête.pdf. Wie bij het invullen van de enquête heeft aangegeven verder op de hoogte te willen blijven van de opmaak van het ZMR krijgt de resultaten via e-mail toegestuurd.
Update 16/06/2020 - Verkenningsfase
Het studiebureau, de schepen van mobiliteit, de dienst mobiliteit en de technische dienst overlopen een eerste keer samen de resultaten van de enquête. De eerste info vanuit de schoolbevragingen loopt ook al binnen. De participatieavonden blijven geannuleerd en we trachten dit zoveel mogelijk op te vangen in de volgende fasen (met o.a. focusgroep). Afspraken worden gemaakt ter voorbereiding van de volgende fase. Op de eerstvolgende gemeenteraad op 27/08/2020 beslist de gemeenteraad over oprichting van de projectstuurgroep (PSG).
Update 01/06/2020 - Verkenningsfase
De enquête werd meer dan verwacht ingevuld. Dankjewel burgers! Het studiebureau start met verwerking van alle binnegekomen resultaten.
Update 19/04/2020 - Verkenningsfase
Lancering van onze online enquête. Wie wenst kan ook een papieren versie krijgen. We werken hard om tijdig een flyer in de Roosdaalse brievenbussen te krijgen.
Update 17/03/2020 - Verkenningsfase
De coronasituatie gooit roet in het eten. Voorlopig worden de participatieavonden uitgesteld. We werken alvast hard aan het opstellen van de enquête, de bevraging naar de scholen en gaan ondertussen ook verder met het verzamelen van informatie die we nodig hebben zoals bijvoorbeeld verkeerscijfers.
Update 10/03/2020 - Voorbereiding
Begin maart was er startoverleg tussen de gemeente en studiebureau A2Bmobility. Concrete praktische afspraken worden gemaakt en er worden data geprikt voor drie participatie-avonden met de bevolking in april en mei. De sfeer en het enthousiasme zit goed. Op naar een topsamenwerking!
Samen voor een betere mobiliteit!
Van harte
![]() |
![]() |
![]() |
Emmanuel de Béthune schepen van mobiliteit gemeente Roosdaal |
David De Bolle |
Dirk Dedoncker zaakvoerder A2Bmobility |