Vaste snelheidsinformatieborden
Snelheidscontroles (cijfers politie)
Resultaten vaste snelheidsinformatieborden (zones 30) (cijfers gemeente)
Denk jij voldoende aan je snelheid in het verkeer? Meestal, soms, nooit?
Snelheid is een probleem in veel straten. Dat kunnen en moeten we samen aanpakken:
- Veel mensen vinden dat snelheid een probleem is maar helaas bevestigt bijna iedereen in hetzelfde gesprek dat ze ook wel eens te snel rijden … Mobiliteit begint in de eerste plaats bij onszelf. Te weinig mensen staan daar bij stil. Klagen is gemakkelijk.
- Naast onszelf is er handhaving nodig. De politie voert regelmatig flitscontroles uit op verschillende locaties in Roosdaal. De capaciteit voor flitscontroles binnen onze politiezone TARL wordt ingezet in de vier gemeentes van de zone: Roosdaal, Liedekerke, Affligem en Ternat.
- Naast onszelf en de politie is er de wegbeheerder. In Roosdaal is dat de gemeente (uitgezonderd gewestwegen).
- Via maatregelen of kleine of grote ingrepen aan het wegbeeld is het mogelijk een gepaste verkeerssituatie/wegbeeld te creëren waar (de meeste) bestuurders automatisch de gewenste snelheid rijden. Er zijn veel locaties in Roosdaal waar ingrepen nodig zijn (historiek, oude situaties die niet aangepast zijn aan het verkeer van vandaag) en er is een beperkte capaciteit van de dienst mobiliteit. Uiteraard is er ook budget nodig. Overal tegelijk ingrijpen lukt dus niet. Daarom is een mobiliteitsplan belangrijk (www.roosdaal.be/mobiliteitsplan): zo kan op langere termijn budget voorzien worden en kunnen prioriteiten worden gesteld. Kleine (goedkope) ingrepen lossen soms al veel op. Het zijn quick wins. Daar wordt voor zover mogelijk vandaag al op ingezet.
- Daarnaast is ook sensibilisatie rond snelheid belangrijk, samen met cijfermateriaal (meetgegevens). Hieronder lees je hoe Roosdaal sensibiliseert en meet.
Een klein "bakje" meet en registeert
- de snelheid
- het tijdstip
- de hoeveelheden
- het type (vrachtwagen/bus, bestelwagen, wagen, motor/fiets)
van voertuigen.
Het toestel wordt sinds april 2020 ingezet op verschillende locaties in Roosdaal. Het helpt de gemeente om inzichten te krijgen in hoeveelheden zwaar verkeer enerzijds, anderzijds helpen de snelheidscijfers (samen met de cijfers van de mobiele dsd-toestellen - zie verder) bij het bepalen van de flitslocaties van de politie.
Vaste snelheidsinformatieborden
In de Brusselstraat en Koning Albertstraat (schoolomgevingen) staan sinds 2019 permanent vaste snelheidsinformatieborden. De toestellen tonen de snelheid aan de bestuurders en zijn vooral bedoeld om te sensibiliseren. Het is ook mogelijk om de toestellen uit te lezen (snelheden, tijdstippen, hoeveelheden verkeer). Zo kan de gemeente bij verkeersanalyse gericht de meetresultaten van een bepaalde periode uitlezen.
In 2022 werden nog 16 andere locaties voorzien van een vast snelheidsinformatiebord. Bekijk hier een overzichtskaart.
DSD staat voor Data Speed Display. In het Nederlands wordt het meestal ‘snelheidsinformatiebord’ genoemd (of DSD-toestel, DSD-bord).
Deze snelheidsinformatieborden
- sensibiliseren bestuurders met de gereden snelheid
- meten en registreren het verkeer: de hoeveelheid, de snelheid en het tijdstip
De gemeente Roosdaal bezit drie dergelijke toestellen. Deze worden maximaal ingezet. Alleen tijdens onderhoud of bij een defect worden ze niet gebruikt. De toestellen kunnen in principe overal geplaatst worden aan bestaande palen (signalisatie, verlichting, ...), ze zijn "mobiel".
Sensibilisering:
Het DSD-toestel ingesteld volgens het op die plaats geldende snelheidsregime (in Roosdaal 30, 50 of 70 km/u). Het toestel registreert de snelheid van elk voertuig en toont deze op het scherm. Bij het overschrijden van de maximaal toegelaten snelheid kleurt de snelheidsweergave rood.
Meten en analyse:
DSD-toestellen meten en registreren het verkeer. De hoeveelheden, de snelheden en tijdstippen van voorbij rijdende voertuigen worden geregistreerd door het toestel. Deze gegevens worden na een meetperiode uitgelezen en geanalyseerd.
En verder:
Waar en waarom worden DSD-toestellen geplaatst?
- Maandelijks wordt de lijst van locaties vastgelegd en aangepast op het Gemeentelijk Veiligheidsoverleg (GVO) met o.a. de burgemeester, de politie, de dienst mobiliteit en de technische dienst. De aanleidingen kunnen divers zijn:
- een melding of klacht van (te) snel verkeer door een burger
- analyse voor of na een herinrichting
- sensibilisering (en analyse) bij wegenwerken: in de werfzone en op de omleggingswegen
- sensibilisering in een zone 30
- ...
- Meten is weten. De hoeveelheid en de snelheid van het verkeer in een bepaalde straat vraagt soms om maatregelen. Soms is er alleen een vermoeden van bijvoorbeeld te snel rijdend verkeer of wordt al snel gezegd "wat wordt er hier toch rap gereden", een meting met een DSD-toestel bevestigt dan al of niet dat vermoeden. Meetcijfers uitgevoerd op verschillende tijdstippen kunnen ook een evolutie aantonen. Daarom is het belangrijk cijfers te hebben.
- Veiligheid: verkeersborden en sensibilisering via DSD-toestellen dragen bij aan een gepaste snelheid en dus aan de veiligheid. Omdat sommige bestuurders hun rijgedrag alleen bijsturen na het krijgen van een een snelheidsboete zijn er natuurlijk ook politiecontroles en wordt er beboet. De meetresultaten van de DSD-toestellen bepalen vaak mee de frequentie van controles in een bepaalde straat. Dit wordt maandelijks besproken op het GVO.
Ik rijd met mijn wagen voorbij een DSD-toestel en het toestel toont mijn snelheid niet. Hoe komt dit?
Dit kan betekenen:
- De batterij van het toestel is leeg. Dit gebeurt meestal aan het einde van de meetperiode als het toestel nog niet opgehaald is. Soms wordt de batterij ter plaatse vervangen voor een volgende meetperiode op eenzelfde plaats.
- Het gaat om een verborgen meeting, het scherm met de snelheidsweergave wordt bewust uitgeschakeld of afgedekt. Het DSD-toestel valt minder op in het straatbeeld en het sensibiliserend effect wordt hiermee teniet gedaan. Het (soms) vertragend effect dat door de snelheidsweergave wordt veroorzaakt verdwijnt. Het toestel meet en registreert wel gewoon verder.
Soms wordt een DSD-toestel in eenzelfde straat al na een korte periode verplaatst of meteen weggenomen. Waarom?
Wanneer DSD-toestellen langdurig opgesteld staan op eenzelfde locatie, verdwijnt na een tijdje het sensibiliserend effect. Het verkeer "wordt het gewoon". Daarom wordt meestal gekozen voor relatief korte meetperiodes (1 tot 2 weken) op eenzelfde locatie. Soms wordt een toestel in eenzelfde straat op verschillende plaatsen opgesteld gedurende verschillende meetperiodes voor een optimaal sensibiliserend effect of om een totaalbeeld te krijgen van de snelheden (meetresultaten) van de hele straat.
Snelheidscontroles (cijfers politie)
Datum/maand | Locatie | Snelheids- regime |
Aantal | Overtreders (aantal) |
Overtreders (%) |
Max. snelheid |
21 november 2023 | Koning Albertstraat thv huisnummer 7 | 50 km/u | 135 | 3 | 2,2 % | 62 km/u |
13 november 2023 | Kaaitvaartstraat thv huisnummer 26 | 50 km/u | 123 | 10 | 8,1 % | 68 km/u |
7 november 2023 | Koning Albertstraat thv huisnummer 7 | 50 km/u | 296 | 14 | 4,7 % | 68 km/u |
3 oktober 2023 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 291 | 71 | 24,4 % | 74 km/u |
3 oktober 2023 | Ijzerenkruisstraat | 50 km/u | 343 | 42 | 12,2 % | 85 km/u |
25 september 2023 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 152 | 43 | 28,3 % | 77 km/u |
26 juni 2023 | Koning Albertstraat | 30 km/u | 134 | 16 | 11,9 % | 50 km/u |
20 juni 2023 | Hoogstraat | 50 km/u | 44 | 0 | 0,0 % | 50 km/u |
12 juni 2023 | Koning Albertstraat | 50 km/u | 340 | 82 | 24,1 % | 94 km/u |
6 juni 2023 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 145 | 35 | 24,1 % | |
31 mei 2023 | Hoogstraat | 50 km/u | 94 | 2 | 2,1 % | 61 km/u |
26 mei 2023 | Koning Albertstraat | 50 km/u | 122 | 27 | 22,1 % | 88 km/u |
21 april 2023 | Koning Albertstraat | 50 km/u | 127 | 28 | 9,4 % | |
19 april 2023 | Donkerstraat | 50 km/u | 136 | 9 | 6,6 % | |
4 april 2023 | Koning Albertstraat | 50 km/u | 158 | 28 | 17,7 % | 79 km/u |
1 maart 2023 | J. De Schepperstraat | 50 km/u | 361 | 104 | 28,8 % | 81 km/u |
15 februari 2023 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 206 | 60 | 29,1 % | 84 km/u |
18 januari 2023 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 192 | 27 | 14,1 % | 72 km/u |
23 december 2022 | J. De Schepperstraat | 50 km/u | 348 | 50 | 14,1 % | 80 km/u |
28 december 2021 | Donkerstraat | 50 km/u | 11 | 7 | 6,3 % | 64 km/u |
22 december 2021 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 201 | 49 | 24,4 % | 74 km/u |
20 december 2021 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 202 | 42 | 20,8 % | 77 km/u |
20 december 2021 | Omer De Vidtslaan | 50 km/u | 228 | 31 | 13,6 % | 77 km/u |
6 december 2021 | Brusselstraat (schoolomgeving) | 30 km/u | 603 | 193 | 32,0 % | 60 km/u |
14 juli 2021 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 190 | 56 | 29,5 % | 79 km/u |
7 juli 2021 | Ijzerenkruisstraat | 50 km/u | 260 | 39 |
15,0 % |
75 km/u |
1 juli 2021 | Omer De Vdtslaan | 50 km/u | 351 | 50 | 14,2 % | 88 km/u |
29 juni 2021 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 183 | 56 | 30,6 % | 81 km/u |
22 juni 2021 | Ijzerenkruisstraat | 50 km/u | 302 | 35 | 11,5 % | 85 km/u |
7 juni 2021 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 422 | 104 | 24,6 % | 85 km/u |
2 juni 2021 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 285 | 90 | 31,6 % | 89 km/u |
25 mei 2021 | Tenzuivenestraat | 50 km/u | 124 | 5 | 4,0 % | 67 km/u |
April 2021 | Nieuwe Kaai | 50 km/u | 452 | 91 | 20,1 % | 86 km/u |
April 2021 | J. De Schepperstraat | 50 km/u | 43 | 18 | 41,9 % | 95 km/u |
Vermelding van controlecijfers op deze pagina sinds april 2021. Bron: politiezone TARL.
Resultaten vaste snelheidsinformatieborden (zones 30) (cijfers gemeente)
- 2023, uitlezing periode april-juni: uittreksel kennisgeving CBS 16/10/2023
- 2023, uitlezing periode januari-februari: uittreksel kennisgeving CBS 02/05/2023
- 2022, uitlezing periode april-juni: uittreksel kennisgeving CBS 19/09/2022
Mobiliteit begint in de eerste plaats bij onszelf. We maken er samen werk van.