landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Sinds 13 november 2020 zijn er 22 gevallen van hoogpathogene aviaire influenza ontdekt bij wilde vogels op verschillende plaatsen.

Locaties waar gevallen van aviaire influenza zijn ontdekt

Vogelgriep stand van zaken op 25-01-2021

Besmette vogels per locatie

 gemeente

 soorten

 datum van 1ste
 vaststelling

 datum recentste
 vaststelling

 Amay 

 Canadagans 

 14.01.2021 

 14.01.2021 

 Bredene 

 Kolgans 

 13.11.2020 

 13.11.2020 

 Brugge 

 Kleine rietgans 

 23.12.2020 

 23.12.2020 

 Damme 

 Nijlgans 

 03.12.2020 

 03.12.2020 

 De Haan 

 Wulp 

 18.11.2020 

 18.11.2020 

 De Panne 

 Kleine rietgans 

 10.12.2020 

 10.12.2020 

 Destelbergen 

 Houtduif 

 01.12.2020 

 01.12.2020 

 Gent 

 Canadagans, fuut, zilvermeeuw 

 01.12.2020 

 18.01.2021 

 Knokke-Heist 

 Kleine rietgans, grauwe gans 

 10.12.2020 

 23.12.2020 

 Middelkerke 

 Wulp, zilvermeeuw 

 13.11.2020 

 18.11.2020 

 Oostende 

 Knobbelzwaan, Turkse tortel, kleine rietgans 

 13.11.2020 

 25.11.2020 

 Oudenburg 

 Ekster 

 18.11.2020 

 18.11.2020 

 Zedelgem 

 Kleine rietgans 

 06.01.2021 

 06.01.2021 

Vorige maand werd de burgerparticipatie gestart rond het regionaal mobiliteitsplan. Vervoerregio Vlaamse Rand ontving al heel wat reactie maar doet graag nog een oproep om de enquête in te vullen zodat ze met zo veel mogelijk gegevens aan de slag kunnen en tot een gedragen mobiliteitsplan komen!

De vervoerregio Vlaamse rand maakt een visie voor de middellange (2030) en lange termijn (2050) over de mobiliteit in de Vlaamse Rand. Een krachtige visie komt maar tot stand door de inzichten van velen. Daarom horen we graag jou ideeën voor de Vlaamse Rand.

De enquête kan je nog invullen tem 31/01/2020. De input die we hiermee verzamelen, vormt de basis om de ambities en doelstellingen scherp te stellen binnen onze regio.

Samen schrijven we een mooi verhaal voor de vervoerregio Vlaamse Rand!

Je kan de enquête invullen via: Visie regionaal mobiliteitsplan 2030-2050 - Vervoerregio Vlaamse Rand

Meer info: www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid-mow/vervoerregios/vervoerregio-vlaamse-rand

Verkeersborden F99c en F101c

De verkeerssignalisatie in de Eikauterstraat (en het verlengde ervan op grondgebied Ternat) is in zijn huidige vorm niet helemaal wenselijk. Dit om verschillende redenen: een grote hoeveelheid borden, te wisselende verkeersstatuten (plaatselijk verkeer, weg voorbehouden voor bepaalde categorieën, verschillende toegelaten maximumsnelheden) en niet alles is conform de wegcode.
In overleg met de gemeente Ternat werd beslist de Eikauterstraat (en het verlengde ervan op grondgebied Ternat) volledig te signaleren als een weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, ruiters, fietsers en bestuurders van speed pedelecs aan de hand van de verkeersborden F99c en F101c.

Dit betekent o.a.

  • een maximaal toegelaten snelheid van 30 km/u vanaf het bord F99c tot het bord F101c (het tussenliggende bord van begin/einde bebouwde kom heeft hier verkeerskundig geen invloed op, zie kaart achteraan deze brief)
  • de weg is toegankelijk voor alle categorieën van weggebruikers waarvan het symbool is weergegeven op het bord
  • bijkomend is de weg toegankelijk voor alle voertuigen van en naar de aanliggende percelen (bewoners, landbouwers, lokale leveringen of diensten)

De aanpassing op het terrein wordt opgenomen in de planning.

Meer info:

Logo Opgewekt Pajottenland

We nemen je mee in het energieverhaal van het Pajottenland nu en in de toekomst. Tegen 2040 willen we een energieneutraal Pajottenland. Dit betekent dat we ernaar streven om alle energie die we in het Pajottenland verbruiken ook hier te produceren uit hernieuwbare energiebronnen. Het gaat dan om energie uit zon, wind, biomassa en waterkracht.

Wil je meer weten over de impact op het landschap van al deze energiebronnen? Denk je graag mee over een goede mix om een energieneutraal Pajottenland te bereiken? Doe dan mee aan de bevraging via www.opgewektpajottenland.be, bouw jouw eigen energielandschap en laat zo je stem gelden.

Deze digitale bevraging is een onderdeel van ‘Opgewekt Pajottenland’, een strategisch project dat werkt aan een visie rond hernieuwbare energie in het Pajottenland. Alle gegevens in dit traject zijn gebaseerd op een onafhankelijke landschapsstudie.

Het verhaal neemt ongeveer 10 minuten in beslag en bestaat uit verschillende delen: enkele persoonlijke gegevens, uitleg over ons verbruik nu (met de besparingsopdracht), informatie over de vormen van hernieuwbare energie en tenslotte de mogelijkheid om zelf je ideale energiemix voor het Pajottenland samen te stellen. De resultaten hiervan worden voorgelegd aan de beleidsmakers in de Pajotse gemeenten.

We krijgen regelmatig meldingen dat men de afvalkalender van Intradura niet heeft ontvangen. Deze werden rond Kerstmis verdeeld per post.
Heb je er geen ontvangen?

  • Meld dit aan de gemeente via PB of milieu@roosdaal.be met vermelding van je naam en adres. We zorgen dat je snel een exemplaar ontvangt.

Wist je dat:

  • Je de recycle app van fostplus kan downloaden. Deze installeert, indien gewenst, de ophaalagenda in jouw digitale agenda. Zo mis je geen enkele ophaling.
  • Je de ophaalkalender ook online raadplegen via www.recycleapp.be

 

Intradura vuilniswagen

GFT/snoeihout wordt vanaf januari steeds opgehaald op DONDERDAG i.p.v. op vrijdag.
Van november tot en met april tweewekelijks. Van mei tot en met oktober wekelijks.

PMD wordt vanaf januari steeds opgehaald op DONDERDAG i.p.v. op dinsdag. Tweewekelijks.

De ophaaldag van het restafval en het papier en karton blijven ongewijzigd.
Restafval wordt opgehaald op DONDERDAG, tweewekelijks. Papier en karton wordt opgehaald op DONDERDAG, maandelijks.

Kittens

Heb je een nest kittens in huis?

Dan moet je de diertjes castreren of steriliseren voor ze vijf maanden oud zijn, zegt de wet. Geef je ze daarvoor al weg dan moet je ook instaan voor de castratie/sterilisatie.

De maatregel moet de overbevolking aanpakken, want de dierenasielen kunnen de toevloed aan zwerfkatten niet aan.

 

Wat als je huiskat ouder is dan vijf maanden?

Ook die moet je steriliseren. Alleen voor katers en kattinnen die geboren zijn vóór 31 augustus 2014 geldt er een uitzondering. Deze dieren moet je alleen steriliseren of castreren als je ze verkoopt of weggeeft, anders niet.

 

Elke kat gesteriliseerd? Zal de huiskat dan niet uitsterven?

Zo’n vaart loopt het helemaal niet.

De dierenasielen worden overspoeld met katten uit ongewenste nestjes. Soms worden de diertjes gewoon gedumpt langs de kant van de weg. Niet alle katten vinden een thuis.

Het aantal katten wordt nauwlettend opgevolgd. Wanneer de zwerfkattenpopulatie niet meer stijgt, kan het beleid worden aangepast. Maar tot dan geldt er dus een duidelijke verplichting.

 

Ocharm, die dieren?

Neen, hoor. Een sterilisatie bespaart een kattin flink wat ongemakken.

Niet alleen hebben ze minder kans op baarmoederontstekingen en melkkliertumoren, ze vechten ook veel minder met andere katten. Dus lopen ze minder wonden en overdraagbare ziektes zoals kattenaids op.

Gesteriliseerde kattinnen leven dan ook langer dan niet-gesteriliseerde katten.

Dat geldt ook voor gecastreerde katers. De dieren gaan niet langer op zoek naar krolse kattinnen, vechten minder en worden minder vaak aangereden door auto’s.

Ze krijgen een rustigere aard en een tragere vetverbranding, wat hun kans op overgewicht vergroot. Wat minder voer geven, helpt daarbij.
Opgelet, ook na de castratie blijft een kater nog enkele weken vruchtbaar door het sperma in de zaaleider.

 

Meer weten? www.dierenwelzijn.vlaanderen.be

Van 14/12/2020 te.m 18/12/2020 zullen er herasfalteringswerken plaatsvinden op de N8 Ninoofsesteenweg, wegvak tussen het kruispunt met de Hunselstraat en het kruispint met Braambos (Lennik).

Er zal gewerkt worden in 2 fases. Gedurende de beide fases zal er steeds doorgang mogelijk zijn over 1 rijbaanhelft.

Alle zijstraten die uitkomen op het traject van de werken zullen omgeleid worden. ”