landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Sint-Gaugericuskerk

Juli 2017

  • In juli 2017 valt er een steen naar beneden uit de middenbeuk van de Sint-Gaugericuskerk. De kerk wordt gesloten en onmiddellijk geïnspecteerd.

Na juli 2017

  • Kostprijs van het verslag, bijkomend technisch onderzoek, reparatie, … wordt beraamd op € 250 000. Zonder gemeentelijk kerkenbeleidsplan kan, omwille van dit bedrag, geen onmiddellijke herstelling worden uitgevoerd.
  • De bespreking van het gemeentelijk kerkenbeleidsplan tussen de verschillende kerkraden en het Centraal Kerkbestuur liep reeds in veelvuldig overleg met de federatieploeg van Roosdaal, de dekenassistent voor onze parochiale zone, de regionale diensten van Onroerend Erfgoed, het bisdom. Het gemeentebestuur bleef op de hoogte van de evolutie en de inhoud en hun opmerkingen werden verwerkt.

Zomer 2018

  • Er is een ontwerp gemeentelijk kerkenbeleidsplan dat voorgelegd wordt aan de diensten van Onroerend Erfgoed en het bisdom. Vanaf september 2018 keuren alle kerkfabrieken het plan goed samen met het Centraal Kerkbestuur.
  • In overleg met het gemeentebestuur wordt in diezelfde periode een akkoord gevonden om een studie uit te schrijven, die voor de kerk van Pamel door deskundigen zal laten uitzoeken:
    • Wat het zou kunnen kosten om de kerk opnieuw voor 20 jaar goed in orde te zetten?
    • Wat de andere mogelijkheden zouden zijn om te doen met de kerk?

Juni 2019

  • Na positief advies van de diensten van Onroerend Erfgoed en het bisdom (einde 2018) kan het gemeentelijk kerkenbeleidsplan, nodig om verder te kunnen doen met eender welke ingreep aan eender welke kerk, op 20 juni 2019 door de gemeenteraad unaniem goedgekeurd worden!
  • De gemeenteraad heeft als voorwaarden gesteld dat:
    • zij geconsulteerd wil worden bij elke voorgestelde belangrijke wijziging van het gebruik van de Roosdaalse kerken,
    • elke zulke wijziging financieel haalbaar moet zijn,
    • dat vooraleer er dergelijke wijzigingen gebeuren er met hen in overleg wordt gegaan om te onderzoeken of een gebruik ten behoeve van de gemeenschap in welke vorm dan ook mogelijk is.
  • De kerkfabriek van Pamel start, na de beslissing van de gemeenteraad, onmiddellijk met een vraag tot studie om te bepalen hoe hoog de restauratiekost van de kerk zal zijn.

juli-augustus-september 2019

  • Abscis Architecten, Stabitec Stabiliteitsingenieurs en Groep Monument hebben alle informatie verzameld om een studie uit te voeren. Deze mensen behoren tot het kruim van de ingenieursbureaus in België met pakken ervaring in restauratie van historische gebouwen, en meer in het bijzonder nog kerken.

oktober 2019

  • Verslag hierover aan de kerkraad.

Verslag

Wat waren hun bevindingen?

De kerk gaat zeker niet invallen!

Wat moet er eerst en vooral gebeuren, wat is er eerste prioriteit en noodzaak?

Er moeten wat stabiliteit betreft verbeteringswerken worden uitgevoerd. De experten hebben voor deze verbeteringswerken en herstel een plan van aanpak uitgewerkt. Er zijn ook een aantal technische ingrepen als dringend aangestipt zoals de vernieuwing van de elektrische installatie en het herstel van de bliksemafweer.

Welke andere werken en herstellingen zijn er dan nog nodig om het gebouw voor de langere termijn te bewaren en in dienst te kunnen houden?

  • De restauratie van de ruwbouw, de restauratie van het dak en de dakwaterafvoer.
  • De herstelling van de gevel die in een vorige renovatie, door de toenmalige aannemer niet goed gebeurd is.
  • De gevelstenen zijn van zichzelf poreus en zijn toen te hard gezandstraald, de oude voegen zijn niet ver genoeg uitgehaald, de nieuw gebruikte voegspecie was te hard. De nieuwe voegen zijn daardoor in de tijd nadien en intussen op heel wat plaatsen gebarsten. De muren zijn toen uitwendig behandeld om geen vocht meer in te kunnen dringen. Door de net genoemde barsten in de voegen kon er wel water in maar eens er in kon het er ook niet meer uit. Het spel van regen, wind, warm en koud maakt dat er nu brokken, brokjes afsplinteren en naar beneden vallen.
  • De gevel moet grondig gereinigd en gerestaureerd worden.

Er is - weliswaar verstoord door de pandemie - dan onmiddellijk van start gegaan met deel 2 van de studie met name het zoeken naar ideeën en mogelijkheden voor onze kerk, van verderzetting voor liturgisch gebruik, een eventuele nevenbestemming in de tijd of in de ruimte of een herbestemming.

In het laatste kwartaal van 2020 is de kerkraad samen met Abscis Architecten, de federatieploeg, de parochiale verenigingen (KWB, Femma, Fusa-koor, de chiromeisjes), Erfgoed Rausa, het gemeentebestuur, de gemeentelijke administratie, de politieke partijen, Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei, de Roosdaalse handelaars op zoek gegaan naar scenario’s en mogelijkheden voor de kerk van Pamel in de volgende decennia.

Dat overleg loopt momenteel maar zal als het goed gaat na de zomer 2021 uitmonden in gezamenlijke besluiten.

Over die besluiten informeren we jullie opnieuw.

Meer informatie

Je kan een duidelijk overzicht van de resultaten van studie deel 1 en het gemeentelijk kerkenbeleidsplan aanvragen via kerkinroosdaal@gmail.com.

Ophokplicht is opgeheven vanaf 6 april

Minister van landbouw David Clarinval heeft op advies van het FAVV beslist om vanaf 6 april het ophokken van pluimvee en vogels bij particuliere houders op te heffen.Deze ophokverplichting was in november 2020 opgelegd omwille van de besmettingenmet hoogpathogene vogelgriep die in en rond ons land waren vastgesteld bij wildevogels en bij gehouden pluimvee. In de afgelopen weken is de situatie dermate gunstiggeëvolueerd dat de maatregel nu kan opgeheven worden.

Meer info: www.favv.be/professionelen/dierlijkeproductie/dierengezondheid/vogelgriep/ 

PZ TARL verkoopt voertuig

De politiezone TARL verkoopt een buitendienstgesteld voertuig type Peugeot 307 SW. 

Wie interesse heeft kan een bod binnenbrengen onder gesloten omslag of per post voor 14 april 2021.

Adres : PZ TARL – dienst PLIF t.a.v. mevr. Marleen Heylens – Affligemsestraat 101 te 1770 Liedekerke

Geïnteresseerden kunnen de wagen bezichtigen na afspraak met mevr. Marleen Heylens op het telefoonnummer 053/65.00.46.

  • Kilometerstand:    109.420 km (stand 02/02/2021)
  • Datum eerste inschrijving: 01/04/2004
  • Motorvermogen  66 KW
  • Brandstof: diesel
  • Trekhaak: nee
  • Chassisnummer:     VF33HRHYB83408836  

Voertuig is niet in perfecte staat.

Zoals elk jaar gaat binnenkort de aangifteperiode voor de personenbelasting (PB) van start. De coronacrisis zorgt ook dit jaar voor ongewone omstandigheden, wat maakt dat de FOD Financiën haar aanpak voor het invullen van de aangiften moet aanpassen aan de geldende coronamaatregelen.

Daarom werd beslist om ook dit jaar geen aangiften in te vullen via invulsessies op kantoor en in de gemeenten. In plaats daarvan zal de hulp bij het invullen van de aangifte hoofdzakelijk telefonisch verlopen, op afspraak.

Je aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): eenvoudig en snel!

Je aangifte (grotendeels vooraf ingevuld) of je voorstel van vereenvoudigde aangifte is beschikbaar in MyMinfin (Tax-on-web) vanaf begin mei.

Hoe krijg je toegang tot je aangifte of je voorstel van vereenvoudigde aangifte?
Ga naar MyMinfin.be en meld je aan:

 Je krijgt een voorstel van vereenvoudigde aangifte?

Je gegevens zijn juist en volledig? Je moet niets doen.
U zult automatisch uw aanslagbiljet (belastingberekening) ontvangen.

Je gegevens zijn onjuist of onvolledig? Je moet ze corrigeren, ofwel via MyMinfin.be, ofwel via het papieren antwoordformulier.

Meer informatie? Hulp nodig?

Om in de huidige context van het coronavirus je veiligheid te garanderen, zijn de kantoren van de FOD Financiën momenteel gesloten.

Ontvang je documenten van de FOD Financiën digitaal via de eBox

Maak het jezelf gemakkelijk en ontvang je documenten van de FOD Financiën digitaal via de eBox, de digitale en beveiligde ‘brievenbus’ van de overheid.

Activeer je eBox op doemaardigitaal.be! Je krijgt dan een melding zodra er een nieuw document beschikbaar is.

Meer info over de eBox.

Onderstaande antwoorden kunnen heel wat vragen beantwoorden.

Wanneer worden de fiscale fiches verstuurd?

De Pensioendienst start de verzendingen begin maart 2021. Elke gepensioneerde zal zijn fiscale fiche ten laatste in de loop van april 2021 ontvangen.

Hoe worden de fiscale fiches verstuurd?

Je vindt je fiscale fiche ten laatste half april 2021 terug op mypension.be.

Buitenland

Woon je in het buitenland, dan ontvang je je fiscale fiche:

Opgelet: Het printen en versturen van 450 000 fiches kost nu iets meer tijd dan in normale omstandigheden.

België

Woon je in België, dan ontvang je je fiscale fiche:

  • via mypension.be;
    en
  • via je eBox.

    Algemene regel

    De Pensioendienst verstuurt dus geen papieren versie naar elke gepensioneerde. Alle gepensioneerden kunnen hun fiscale fiche via mypension.be raadplegen.
    Bovendien is een papieren versie van de fiscale fiche in België niet nodig, want:
    ● de Pensioendienst bezorgt de fiscale fiches tijdig en correct aan de FOD Financiën;
    ● de FOD Financiën gebruikt deze gegevens bij de voorbereiding van je belastingaangifte.

    Dat betekent dat de pensioengegevens al ingevuld zijn in:
    ● het voorstel van vereenvoudigde aangifte;
    ● de aangifte via MyMinfin (Tax-on-web)
    ● of de aangifte die een medeweker van de FOD Financiën voor jou invult.

    Uitzonderingen

    De pensioendienst verstuurt wel nog een papieren versie naar:
    ● gepensioneerden die hun aangifte vorig jaar op papier deden;
    ● gepensioneerden die geen voorstel tot vereenvoudigde aangifte ontvangen;
    ● huwelijkspartners, van wie de gepensioneerde partner in de loop van 2020 overleden is;
    ● bewindvoerders.

    Opgelet: Het printen en versturen van 450 000 fiches kost nu iets meer tijd dan in normale omstandigheden.

Wat als je toch een papieren versie (of duplicaat) wil aanvragen?
Dat is perfect mogelijk.
Je kan je fiscale fiche altijd printen via je online pensioendossier op mypension.be, vanaf het moment dat deze elektronisch beschikbaar is.

Vanaf 19 april kan je ook een papieren versie aanvragen:

  • via een aanvraagmodule die op de webpagina fiscale fiche staat vanaf 19 april;
  • via online contactformulier van de Pensioendienst;
  • door te bellen naar de Pensioenlijn 1765 (of het betalend nummer vanuit het buitenland: +32 78 15 1765) – optie 4 kiezen na de taalkeuze.

Voor deze aanvraag heb je je rijksregisternummer nodig.
Je kan slechts één aanvraag per maand doen.

Wat staat er op de fiscale fiche?
Op de fiscale fiche staan 2 zaken vermeld:

  • de belastbare bedragen die je in het voorgaande jaar ontving;
  • de bedrijfsvoorheffing die al ingehouden en doorgestort werd naar de FOD Financiën.

Lees meer over de fiscale fiches op: www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/fiscale-fiche

Een gepensioneerde wil weten waarom hij toch nog belastingen moet bijbetalen in 2021 terwijl de bedrijfsvoorheffing op zijn pensioen al gestegen is sinds januari 2021.

In 2020 moest hij minder bedrijfsvoorheffing betalen op zijn pensioen. Daardoor moet hij mogelijk wel meer bijbetalen voor zijn personenbelasting in 2021. De FOD Financiën heeft er daarvoor gekozen om de bedrijfsvoorheffing te verhogen vanaf januari 2021.
De lichte verhoging van de bedrijfsvoorheffing sinds januari 2021 is om te voorkomen dat de gepensioneerde moet bijbetalen voor zijn belastingen in 2022. Deze stijging van de bedrijfsvoorheffing zal dus nog geen effect hebben op de eindafrekening van de belastingen van 2021.

Lees meer over de lichte stijging van de bedrijfsverhoging op onze website: www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/brut-net#Stijging2021

Wilt je op de hoogte blijven van het laatste pensioennieuws?

Schrijf je dan snel in op de nieuwsbrief van de Pensioendienst via www.sfpd.fgov.be/nl/nieuwsbrief

Opgelet voor valse vaccinatie-uitnodigingen

De komende weken zullen vele duizenden mensen een vaccinatie-uitnodiging ontvangen. Jammer genoeg proberen malafide figuren van deze grootschalige campagne gebruik te maken om mensen financieel op te lichten.
De valse berichten hebben meestal de bedoeling om argeloze burgers geld af te troggelen. Het Crisiscentrum vraagt daarom om zeker nooit geld over te schrijven of bankgegevens te delen als gevolg van een vaccinatie-uitnodiging. De vaccins zijn gratis en de officiële uitnodiging zal je nooit om financiële gegevens vragen.

✅ Burgers ontvangen hun persoonlijke uitnodiging in principe altijd via de post. Enkel als je gegevens gekend zijn, krijg je daarnaast ook een uitnodiging per sms of e-mail. Wantrouw dus sms'jes of e-mails die niet vergezeld zijn van een brief.
ℹ Voorbeeld uitnodigingsbrief: Vaccinatie - Covid 19 - Uitnodiging
✅ Uitnodigingen via e-mail zullen verstuurd zijn vanuit het adres 📧cov19-vaccin@doclr.be. Een officiële sms is afkomstig van het nummer 📲8811.
✅ Je uitnodiging zal steeds je naam vermelden. Ontvang je een bericht dat niet persoonlijk aan jou gericht is, dan is het verdacht.
✅ De afzender is steeds de Vlaamse, Brusselse of Waalse overheid. In geen geval komt een uitnodiging van je gemeente of van één van de merken van de vaccins (Pfizer, Moderna, AstraZeneca…)

⚠️ Het Centrum voor Cybersecurity België vraagt om valse uitnodigingen te melden op hun e-mailadres verdacht@safeonweb.be.
Als je creditcardgegevens hebt doorgegeven, neem dan contact op met CardStop om je kaart te blokkeren. Heb je een wachtwoord opgegeven dat je ook elders op het internet gebruikt? Verander dat dan snel.

#samentegencorona ✊ #vaccinatiecentrumkoornmolen 💉 #laatjevaccineren 🩹 #galmaarden #bever #herne #gooik #lennik #roosdaal

Vaccinatiecentrum Koornmolen

Kijk mee hoe de Koornmolen de afgelopen weken transformeerde van een sporthal naar een echt vaccinatiecentrum.
Het onthaal, de ruimtes voor de medische administratie en het vaccineren alsook een wachtruimte voor na de vaccinatie kregen vorm.
Topwerk door vele topmensen! Vaccinatiecentrum Koornmolen is er klaar voor! Jullie toch ook?