landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

De regels over de activiteiten in georganiseerd verband voor kinderen en jongeren tot en met achttien jaar worden, in lijn met de voorstellen van de ministers van Jeugd, op elkaar afgestemd. Het ministerieel besluit dat deze nieuwe regels een wettelijke basis geeft zal vandaag gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. De nieuwe regels gaan in op 1 februari en gelden tot 1 maart 2021.

“Met de nieuwe maatregelen willen we het aantal wisselende contacten van kinderen en jongeren zoveel mogelijk beperken, zonder hen te isoleren. Op die manier willen we de verspreiding van nieuwe, zeer besmettelijke, virusvarianten in ons land tegengaan, de scholen openhouden en de druk op de gezondheidszorg beheersbaar houden”, aldus minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden.

Epidemiologische situatie bij kinderen en jongeren

De epidemiologische situatie in ons land heeft een steeds grotere impact op de werking en de organisatie van het onderwijs. Er zijn reeds verschillende uitbraken van het virus vastgesteld in lagere scholen, waardoor scholen sluiten en kinderen en hun ouders in quarantaine moeten. Het maximaal openhouden van de scholen blijft één van de belangrijkste prioriteiten tijdens deze crisis. Om het aantal contacten van kinderen te beperken, heeft het Overlegcomité daarom beslist om de activiteiten in georganiseerd verband voor kinderen tot en met twaalf jaar in kleinere groepen te laten plaatsvinden.

Ook jongeren van dertien tot en met achttien jaar mogen voortaan, onder bepaalde voorwaarden, aan buitenactiviteiten in georganiseerd verband deelnemen. Na maanden afstandsonderwijs en een gebrek aan groepsactiviteiten vormen deze jongeren vandaag een psychisch kwetsbare groep.

Aangepaste maatregelen

Het ministerieel besluit heeft als doel de regels voor de activiteiten in georganiseerd verband voor kinderen en jongeren tot en met achttien jaar aan te passen en op elkaar af te stemmen, met name:

  • Activiteiten in georganiseerd verband, zonder overnachting, mogen georganiseerd worden voor één of meerdere groepen van maximaal tien personen elk, begeleiders niet meegerekend;
  • Niet-professionele sporttrainingen kunnen in groepen van maximaal tien personen plaatsvinden;
  • De groepen moeten steeds dezelfde zijn; verschillende groepen mogen niet worden samengebracht;
  • Voor kinderen tot en met twaalf jaar worden deze activiteiten zoveel mogelijk buiten georganiseerd. Indien dit niet mogelijk is, worden de ruimtes verlucht;
  • Voor jongeren vanaf dertien jaar worden deze activiteiten verplicht buiten georganiseerd.

Activiteiten voor kinderen tot en met twaalf jaar die reeds vastliggen voor de krokusvakantie (13 tot en met 21 februari 2021) mogen plaatsvinden voor één of meerdere groepen van maximaal vijfentwintig kinderen elk. Deze activiteiten zijn namelijk belangrijk voor de opvang van kinderen tijdens de vakantie.

Het doel van de nieuwe maatregelen is om het aantal wisselende contacten van kinderen en jongeren zoveel mogelijk te beperken en de verspreiding van het virus in deze bevolkingsgroep te vertragen. Er wordt dan ook gevraagd om het aantal groepsgerichte hobby’s te beperken tot één hobby per kind of jongere.

Administratie en logistiek

Medische geschoold personeel

Administratie en logistiek

  1. Steward
    Als steward sta je in voor het vlot verloop van het hele gebeuren.
    Je zal onder andere:
    1. De voorhoofdtemperatuur afnemen bij de bezoekers
    2. Controleren of mondmaskers gedragen worden, de handen ontsmet worden en of de social distancing gerespecteerd wordt
    3. De mensen wegwijs maken
    4. De stoelen ontsmetten in de wachtruimte
    5. Niet medische vragen beantwoorden


  2. Onthaalmedewerker
    Als onthaalmedewerker sta je onder andere in voor: 
    1. De identiteit controleren én de afspraak en de inschrijving controleren en bevestigen.
    2. De naam van het vaccin noteren (bij 2e afspraak)
    3. De burger doorverwijzen naar juiste vaccinatielijn (op basis van kleuren)
    4. De afspraak voor een tweede inspuiting maken.

  3. Medewerker callcenter
    Als medewerker van een callcenter beantwoord je de telefonische vragen van de inwoners.

    We vragen van medewerkers voor administratie en logistiek: 
    • Goede communicatieve vaardigheden zijn hier een meerwaarde
    • Enige kennis van software zoals Office is ook een pluspunt

Medisch geschoold personeel

  1. Medisch administratieve medewerkers
    Als medisch administratieve medewerker ben je verantwoordelijk voor het:
    1. Controleren of burger in de juiste vaccinatielijn staat (o.b.v. 1 ste vaccin)
    2. Overlopen van een vragenlijst (Vraag naar allergieën en eventuele allergische reacties op voorgaande vaccinaties.)
    3. Overleggen met de aanwezige geneesheer bij twijfel
    4. Registreren van de vaccinatie in Vaccinet en in Sharepoint

    We verwachten van medisch administratieve medewerkers:
    • Goede communicatieve vaardigheden
    • Beschikken over medisch-verpleegkundige kennis voor het kunnen inschatten van risico’s en contra-indicaties
    • Gebonden zijn aan het beroepsgeheim

    Volgende personen komen zeker in aanmerking:
    Verpleegkundigen, kinésitherapeuten, bachelor in de dieetleer, studenten verpleegkunde en studenten geneeskunde.

  2. Vaccinators
    We verwachten van vaccinatores:
    • Goede communicatieve vaardigheden
    • Geven van informatie over het vaccin en de mogelijke nevenwerkingen
    • Beschikken over medisch-verpleegkundige kennis
    • Bevoegd zijn om te vaccineren

    Volgende personen komen zeker in aanmerking:
    Artsen, verpleegkundigen, vroedvrouwen met een diploma van voor 2018 (dit kunnen ook vrijwilligers, gepensioneerden, studenten en stagiairs zijn, op voorwaarde dat ze over eenzelfde professionele- of opleidingsachtergrond beschikken)

    Volgende personen komen zeker in aanmerking na een opleiding:
    Tandartsen, apothekers en kinesisten

  3. Apothekers
    Als apotheker bereid je de vaccines voor die toegediend zullen worden.

    Volgende personen komen zeker in aanmerking:
    Artsen, apotheekassistenten, tandartsen, artsen in opleiding, apothekers in opleiding, medische laboranten
Vaccincatiecentrum Roosdaal gekend

Donderdag 14/1 werd door de burgermeesters van de eerstelijnszone Pajottenland beslist om sportcentrum de Koornmolen in Gooik en het bedrijfsgebouw nv Royer in Dilbeek aan te duiden als vaccinatiecentra voor de regio Pajottenland.

De inwoners van Roosdaal zullen zich in Gooik moeten aanbieden.

Beide locaties zijn makkelijk bereikbaar en beschikken over ruime parkeermogelijkheden. Voor minder mobiele personen wordt een oplossing gezocht.

Je ontvangt nog een uitnodiging en meer informatie over de vaccinatie.

Voor beide locaties zoeken we nog vrijwilligers. Hou zeker deze website en onze facebookpagina hiervoor in de gaten.

Man met verrekijker

Je kan er niet meer naast kijken. De opstart van de vaccinatiecentra is in volle groei. Een hele organisatie die op ons af komt en waarbij wij jouw hulp ook absoluut kunnen gebruiken.

Om de werking op alle gebieden vlot te laten verlopen, zijn wij op zoek naar heel wat vrijwilligers.

Veel van de vrijwilligers die we zoeken hebben een medische achtergrond. Maar we zoeken ook heel veel enthousiaste mensen die instaan voor de logistieke en administratieve ondersteuning.

De werking van een vaccinatiecentrum

De start is voorzien begin maart 2021, het einde van de vaccinatieperiode september 2021 of vroeger, vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van de vaccins. Er zullen gemiddeld zo’n 70.000 vaccinaties per vaccinatiecentrum toegediend worden.

Het centrum werkt 7/7 met blokken van twee maal 4 uur. Je kan als vrijwilliger kiezen voor één (4u) of twee blokken (8u) per dag te werken. Die blokken kunnen in de voor-, de namiddag of de avond vallen.

Je geeft minimaal 14 dagen vooraf moet je dagen en blokken door.

Je kan je opgeven als vrijwilliger in je eigen vaccinatiecentrum maar ook in dat van naburige gemeentes/eerstelijnshulpzones.

Inschrijven als vrijwilliger

Werk je graag mee aan de uitrol van de vaccinaties? Schrijf je dan snel in via onderstaande links.
We nemen contact met je op zodra het centrum verder vorm krijgt.

Vragen als vrijwilliger?

Heb je vragen over het vrijwilligerswerk in de vaccinatiecentra?
Neem contact op met ELZ Pajottenland vzw via 0472 61 52 27

Hartelijk dank

Vanuit de Eerstelijnszone Pajottenland en vanuit de gemeente Roosdaal bedanken wij je alvast uit de grond van ons hart voor jullie bereidwilligheid en enthousiasme.

Alleen samen kunnen wij het virus verslaan.

Het Covid-19 team Eerstelijnszone Pajottenland en de gemeente Roosdaal

Bovenop de federale en Vlaamse maatregelen wordt met ingang van 16 november 2020 tot en met 30 november 2020 volgende bijkomende maatregelen getroffen op het grondgebied van de gemeente Roosdaal:

Alle buitenschoolse activiteiten voor – 13-jarigen (geboortejaar 2008 en jonger), die binnen doorgaan, worden verboden. Met uitzondering van de voor - en naschoolse opvang en de organisatie van de kunstacademie.

Dit betekent dus dat verenigingen hun werking voor kinderen jonger dan 13 jaar opnieuw kunnen opstarten, onder voorwaarde dat deze buiten (en volgens andere regels voor het soort werking) plaatsvindt. Binnenactiviteiten voor kinderen jonger dan 13 jaar blijven verboden, net zoals activiteiten voor personen ouder dan 12 jaar (zoals vastgelegd in het laatste ministeriële besluit).

Kunstgrasveld

Het kunstgrasveld wordt terug ter beschikking gesteld van de voetbalploegen die hierop een reservatie lopen hebben. Kantine en kleedkamers blijven gesloten zolang dit federaal verplicht is en kunnen enkel gebruikt worden voor uitbreiding van de capaciteit van gemeentelijk onderwijs en eventuele noodopvang. Aan de ploegen die hun werking opnieuw wensen op te starten, vragen we om ons door te geven welke startdatum ze voor ogen hebben en of ze alle uren die gereserveerd staan wensen te behouden. Dit kan via mail naar sport@roosdaal.be.

De gebruikers van het veld worden verzocht om de ouders van de jonge spelertjes te vragen om de parking meteen te verlaten na het afzetten van hun kind en niet te vroeg te komen voor het oppikken. Dit om samenscholingen tussen volwassenen te vermijden.

Zwembad en Sporthal MPC Sint-Franciscus

Het zwembad en de sportzaal van MPC Sint-Franciscus blijven gesloten tenminste tot en met 15 januari 2021. Dit is een beslissing van het MPC zelf, en blijft gelden ongeacht een eventuele eerdere versoepeling van de maatregelen. Er zal minstens tot dan geen inwonerszwemmen meer georganiseerd worden.

Verbod op vuurwerk in Vlaams-Brabant

De gouverneur van Vlaams-Brabant besliste om het afsteken van vuurwerk, het gebruik van geluidskanonnen, het oplaten van wens- of feestballonnen, kerstboomverbrandingen of vuren in open lucht zowel op privaat als op publiek domein in de hele provincie Vlaams-Brabant te verbieden vanaf vrijdag 20 november tot en met zondag 17 januari 2021.

Door de gouverneur van provincie Vlaams-Brabant, Jan Spooren, werd op 4 november een politiebesluit afgekondigd dat onmiddellijk ingaat en gevolgen kan hebben op de organisatie van take-away of huis-aan-huis levering door verenigingen in de Vlaams-Brabantse gemeentes en dus ook in Roosdaal.

https://gouverneurvlaamsbrabant.be/sites/default/files/20201104-gouvbesluit-mondmasker-huis-aan-huis-takeaway.pdf?fbclid=IwAR1vhD5h6oAK3s1YpQixgoNOj68xm2_iDMCHOViiSPjIMyD9Fq-ovBBCe-Q#overlay-context=corona/gouverneursbesluit-neusmondmasker-huis-aan-huis-take-away

Artikel 5 van dit besluit stelt namelijk het volgende:

Verenigingen  die  een  occasionele  verkoop  organiseren  van  goederen, werken  voor  de  eventuele bereiding  en  afhaling  van  deze  goederen  volgens  de  bestaande  sectorprotocollen  (voor  etenswaren impliceert  dit  onder  meer  dat het  ganse  proces  moet  worden  begeleid  en  uitgevoerd  door  een professionele traiteur/cateraar/restaurateur). Indien er niet wordt geleverd, werkt de vereniging via een afhaalpunt georganiseerd of goedgekeurd en gecontroleerd door de lokale overheid of een winkel, met naleving van de minimale regels zoals opgenomen in Art. 8 §1 derde lid van het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

In het kader van dit besluit heeft onze burgemeester Wim Goossens (in CC) contact opgenomen met de dienst noodplanning van de provincie voor meer toelichting:

Afhaal op locatie / bedeling aan huis is nog steeds mogelijk, maar voor de voorbereiding van bv pakketten of het bereiden van de maaltijd mogen er maximaal 4 personen aanwezig zijn (indien meer dan 4  = samenscholing => Covid-19 overtreding  = 250 euro)

In geval men eten klaar maakt om op te halen moet er steeds 1 professionele cateraar, traiteur of restaurateur aanwezig zijn (maakt deel uit van de 4) die alles controleert en in het oog houdt dat alle voronamaatregelen worden gerespecteerd mbt hygiëne & mondmasker, …..  Uiteindelijk draagt hij de verantwoordelijkheid op locatie.

Als jullie een take-away of huis-aan-huis levering organiseren, moeten de burgemeester of zijn vertegenwoordiger steeds op de hoogte worden gebracht via mail naar burgemeester@roosdaal.be met volgende gegevens:

  • Activiteit
  • Locatie
  • Verantwoordelijke van de vereniging
  • Naam van de professionele cateraar, traiteur of restaurateur
  • Soort bedeling

Besluit:

Take away en levering aan huis kan dus doorgaan op voorwaarde dat je vereniging het volgende in acht neemt:

  1. Melding bij de burgemeester of zijn vertegenwoordiger + terugmelding akkoord => Burgemeester breng op zijn beurt de politiediensten op de hoogte van de activiteit.
  2. Professionele cateraar, traiteur of restaurateur aanwezig bij het klaarmaken van de pakketten/maaltijden
  3. Inachtneming van regels op hygiëne en maatregelen op Corona (altijd mondmasker dragen als men met voedsel bezig is).
  4. Nooit meer dan 4 personen aanwezig!

Met andere woorden het moet steeds gebeuren in een gereguleerde omgeving!

Bij meer vragen, gelieve contact op te nemen met vrijetijd@roosdaal.be en burgemeester@roosdaal.be.