landschap hoofding 1

Waar zoekt u naar?

Graag uw suggesties !

Heeft u ergens een foutje ontdekt?
Zocht u iets wat u niet vond op onze website?
Heeft u suggesties voor nieuwe toepassingen op onze website?

Bezorg ons uw feedback en help ons
om deze site te verbeteren!

Standpijp

Waterafnames via standpijpen zorgen voor een verstoring op ons drinkwaternet. Daarnaast is er ook de kans op vervuiling of verspilling van drinkwater wanneer een standpijp niet correct geplaatst werd. Om de kwaliteit van het drinkwater en onze dienstverlening te garanderen, voert De Watergroep vanaf november 2019 een nieuwe werkwijze in rond het ontlenen van standpijpen en de aanvraag van tijdelijke waterleveringen (bv. voor bouwwerven en evenementen). In dat kader voeren we vanaf november een nieuwe manier van aanvragen in, volledig digitaal!

Wijzigingen bij tijdelijke waterleveringen

Voor bouwwerven

Hiervoor worden geen standpijpen meer uitgeleend, maar kan je een tijdelijke werfaftakking (vraag dit minstens 4 weken op voorhand aan) of éénmalige waterlevering aanvragen.

Voor evenementen

  • Afhankelijk van de grootte van de afname kan je hiervoor een kleine of grote standpijp aanvragen.
  • Gemeenten en bedrijven kunnen kiezen voor een vast aftakpunt op een evenemententerreinen op locaties waar frequent water nodig is.
  • Wist je dat je voor evenementen waar je kraantjeswater wil aanbieden ook de Waterbar van De Watergroep kan aanvragen of een mobiel tappunt? Klik hier voor meer info over onze Waterbar!

Voor land- en tuinbouw

Vraag hiervoor een éénmalige waterlevering aan. Heb je nadien nog extra water nodig? Dan kan een standpijp aangeleverd worden na aanvraag.

Voor zwembaden en eigen waterwinningen

Vraag hiervoor een éénmalige waterlevering aan.

Voor mobiele reinigingsdiensten

Hiervoor kan je een kleine standpijp (of uitzonderlijk na goedkeuring) een grote standpijp aanvragen.

Doe de aanvraag minstens 1 week op voorhand via de online aanvraag op onze website (beschikbaar vanaf november).

Kleine standpijp nodig?

= de oplossing om tijdelijk water te leveren.

NIEUW vanaf november:

  • Kleine standpijpen kunnen niet meer voor alle doeleinden uitgeleend worden en mogen enkel nog gebruikt worden op de locatie waarvoor ze uitgeleend worden.
  • Een kleine standpijp kan je online aanvragen (minstens 1 werkweek op voorhand).
    Er zijn 2 leveropties:
    • Ophaling door de klant
      • We bezorgen je na de aanvraag een waarborgfactuur via e-mail.
      • Na de betaling van de waarborg krijg je van ons een standpijpovereenkomst via e-mail.
      • Breng deze overeenkomst mee naar het magazijn voor ophaling (= zonder deze overeenkomst kan de standpijp niet meegegeven worden).
      • Ophalen kan op 4 adressen:
      • Hasselt (Willekensmolenstraat 122)
      • Tienen (Grijpenlaan 1 / industrieterrein West-Grijpen)
      • Lokeren (Koning Boudewijnlaan 42)
      • Moorsele (Westlaan 9)
    • Geleverd én geplaatst door een medewerker van De Watergroep (tegen betaling)
      • We bezorgen je na de aanvraag een waarborgfactuur.
      • Na betaling van deze waarborg, maken we een afspraak met je voor de levering en plaatsing.

Grote standpijp nodig?

= Oplossing wanneer je een debiet nodig hebt van meer dan 4 m³ per uur.

NIEUW vanaf november:

  • Grote standpijpen kunnen niet meer voor alle doeleinden en enkel nog voor bepaalde duur uitgeleend worden.
  • Een grote standpijp mag enkel op 1 vooraf goedgekeurde locatie geplaatst worden.
  • Levering, plaatsing en ophaling verloopt steeds via een medewerker van De Watergroep.
  • Na de online aanvraag sturen we je, na akkoord voor plaatsing, een waarborgfactuur. Na betaling van deze waarborg nemen we contact op rond een afspraak voor de levering & plaatsing van deze standpijp.

 Vragen?

 

De huurwaarborglening

Renteloze lening bij het Vlaams Woningfonds voor de financiering van de waarborg bij het huren van een woning of appartement (met uitzondering van een sociale woning)

De huurwaarborglening

  • is renteloos
  • dient te worden terugbetaald in 24 maanden
  • het maximaal bedrag wordt o.a. vastgesteld in functie van het aantal personen ten laste en de ligging van de woning/appartement

De huurwaarborglening kan kosteloos worden aangevraagd voor huurcontracten gesloten vanaf 1 januari 2019.
Opgelet, geld lenen kost ook geld.

Bij de beoordeling van je aanvraag

  • moet je ingeschreven zijn in het bevolkingsregister
  • mag je inkomen de vastgestelde grenzen niet over­schrijden
  • moet je voldoen aan de voorwaarden betreffende eigendomsbezit (je mag geen eigenaar zijn)
  • mag de ondertekening van de huurovereenkomst maximaal 3 maanden geleden zijn
  • mag je geen betalingsachterstand hebben naar aanleiding van het aangaan van een krediet

Voor alle bijkomende informatie over de overige voorwaarden en de contactgegevens:

www.vlaamswoningfonds.be/huurwaarborglening

Foto huisnummerplaatjes

Een duidelijk zichtbaar en correct aangebracht huisnummer is belangrijk.  Het zorgt er voor dat postbodes, taxichauffeurs maar vooral ook hulpdiensten vlot een huis kunnen terugvinden.

Een duidelijk huisnummer redt levens!

U kunt een gratis huisnummerplaatje afhalen bij dienst burgerzaken, Brusselstraat 15, 1760 Roosdaal.

Affiche verandering huurwetgeving

Op 9 november 2018 kondigde de Vlaamse Regering het Vlaams Woninghuurdecreet af. Of u nu huurder, verhuurder of kotstudent bent, alle huurcontracten die vanaf 1 januari 2019 worden gesloten, vallen onder de nieuwe regelgeving. Die is enkel van toepassing op de huurovereenkomsten voor een woning als hoofdverblijfplaats en op studentenhuisvesting. Dus niet op handelshuurovereenkomsten, pachtcontracten of huurcontracten voor kantoren, tweede verblijfplaatsen en garages.

Wat verandert er dan precies?

In het decreet staan nieuwigheden rond o.a. de staat van het gehuurde goed, de duur van de huurovereenkomst, de huurwaarborg, de opzeggingsmogelijkheden, de overdracht van de huurovereenkomst, de onderverhuring, de indexatie en de eventuele herziening van de huurprijs. Het decreet bevat ook vernieuwingen op het vlak van medehuur en studentenhuurovereenkomsten.

Informeer u dus goed voor u als verhuurder een huurcontract opstelt of als huurder een contract ondertekent. Meer informatie vindt u op de website www.woninghuur.vlaanderen. Bestel er gratis de gedetailleerde brochures of handige flyers: zo blijft u altijd op de hoogte.

Registratie- en kadasterkantoor

Door problemen met het gebouw in Asse zijn de registratie- en kadasterkantoren die zich in het administratieve gebouw in de Mollestraat in Asse bevonden, verhuisd.

Voor de gemeenten Affligem, Asse, Dilbeek, Gooik, Lennik, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw en Ternat vindt u voortaan:

  • het registratiekantoor (Rechtszekerheid) op de 5de verdieping van de Regentschapsstraat 54 in 1000-Brussel
  • het kadasterkantoor (Opmetingen & Waarderingen) in het FINTO-gebouw (verdieping 29P) aan de Kruidtuinlaan 50, bus 396 in 1000-Brussel
Omgevingsvergunning van start

Op 1 januari 2018 wordt de omgevingsvergunning van kracht voor alle lokale besturen in Vlaanderen. De nieuwe regelgeving wijzigt de procedures, de termijnen, de manier van indienen en vele andere aspecten. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

Foto werken

Hebt u opmerkingen of klachten omtrent werken in uw straat uitgevoerd door één van de nutsmaatschappijen kan u deze aan het gemeentebestuur melden.

Wat kan je wel en wat kan je niet aan het gemeentebestuur melden?